زانتانگام

جهت استعلام قیمت و سفارش، تماس بگیرید:
زانتانگام

صمغ گزانتانگام ( Xanthan gum ) یک قندی برون‌سلولی و یک پلیمری طبیعی به صورت پودر سفید مایل به شیری رنگ با مش های ( دانه بندی ) 80 و 200 می باشد که از باکتری زانتاموناس کامپستریس در واکنش تخمیر میکروبی گرفته می‌شود . زانتان گام یک صمغ پلی ساکاریدی می باشد که به سهولت در آب گرم و سرد حل می شود و غلظت یکدستی را در محلول های نمکی بوجود می آورد. گزان تانگام به دلیل ویژگی غلیظ کنندگی و قوام دهندگی مورد استفاده قرار میگیرد.

صمغ زانتان عامل ویسکوزیته، مرطوب کننده ، پایدار کنندگی و بهبود دهنده بافت می باشد ، و باعث ایجاد بافتی یکدست و عالی درموادغذایی و نوشیدنی ها می شود با جذب آب بیشتر تازگی و رطوبت بی نظیری را به فرآورده ی موردنظر می بخشد و در دامنه وسیعی از درجه حرارت، PH و غلظت های نمک، ویسکوزیته آن ثابت می ماند.

کاربرد صمغ گزان :

– زانتانگام در صنایع نوشیدنی موجب افزایش غلظت و ویسکوزیته محصول می شود و باعث ایجاد محیط یکسان و هموژنه در آبمیوه و سایر مواد غذایی می گردد یعنی ازجدا شدن اجزاء جلوگیری می کند.

– زانتانگام در مواد غذایی مانند انواع سس و چاشنی هابا تثبیت ترکیب امولسیون از جدا شدن ذرات چربی جلوگیری می کند . زانتانگام در صنایع لبنی مانند تهیه ماست و بستنی و دیگر محصولات غذایی منجمد بافت مورد مطلوب نظر را ایجاد می کند.

– زانتانگام در انواع چاشنی ها و غذاهای آماده مانند سوپ های فوری باعث افزایش غلظت می شود.

– زانتانگام در انواع دسرها مانند ژله و مربا کاربرد دارد و باعث افزایش ویسکوریته محصول می شود.

– زانتانگام در صنایع نان و شیرینی و کیک و کلوچه کاربرد دارد باعث بافتی یکنواخت و افزایش حفظ گاز در خمیر می شود.

– زانتانگام عامل یکنواخت سازی در مخلوط های پودری و امولسیون پنیر و نوشیدنی های شیری و بهبود خواص فیزیکی و ارگانولپتیک پنیر در محصولات لبنی نیز می باشدو در فرمولاسیون انواع استابیلایزر ها کاربرد دارد.

– از زانتانگام در صنعت نفت و حفاری به همراه بنتونیت در گل حفاری پایه آب می تواند مورد استفاده قرار می گیرد که باعث سهولت رانده شدن قطعات کنده شده توسط دستگاه حفاری می شود.

– زانتانگام در صنایع رنگ و رزین و مواد آرایشی ، دارویی و بهداشتی ، در ترکیب خمیر دندان، رنگ مو، کرمها و لوسیونها کاربرد دارد.

– صمغ زانتان فاقد گلوتن می باشد و میتوان از آن به عنوان جایگزین سفیده تخم مرغ استفاده کرد و در کاهش چربی ها و مارگارین نقش به سزایی دارد.