بنزوات سدیم

جهت استعلام قیمت و سفارش، تماس بگیرید:
بنزوات سدیم

بنزوات سدیم یا نمک سدیمی بنزوئیک اسید یک پودر کریستالی سفید رنگ با فرمول شیمیایی C6H5COONa که به راحتی در آب حل می شود. سدیم بنزوات یک ماده نگهدارنده در جلوگیری از فساد میکروبی و در محیط های اسیدی مانند سرکه ، آبمیوه ها و نوشابه های گازدار ، ترشیجات ، سس ، ژله و … از فعالیت باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. بنزوات سدیم از واکنش خنثی‌سازی اسید بنزوئیک توسط هیدروکسید سدیم تولید می‌شود.

بنزوات سدیم و بنزوات پتاسیم به تنهایی مضرات خاصی برای سلامت بدن ندارند ، اما در ترکیب با اسید آسکوربیک ( ویتامین ث ) که خود نیز خاصیت نگهدارندگی دارد تولید بنزن که یک ماده سرطان زاست می‌کنند.

اسید بنزوئیک نگهدارنده ی مؤثرتری است اما به طور معمول از بنزوات سدیم به عنوان نگهدارنده غذایی استفاده می‌شود زیرا اسید بنزوئیک به‌خوبی در آب حل نمی‌شود؛ اما سدیم بنزوات با داشتن یک مولکول سدیم حلالیت بالائی در مواد غذائی و محلول های مختلف دارد و به خوبی از رشد کپک ها و مخمر ها جلوگیری می کند.

کاربرد بنزوات سدیم :

-سدیم بنزوات در علوم صنایع غذایی با نام اختصاری E211 به عنوان نگهدارنده غذا در تعدادی از محصولات غذایی اسیدی مانند انواع سس ها ، نوشیدنی های سرد، ترشیجات ، آب میوه های پایه اسید سیتریکی ، دراژه و ژله ، آبنبات ، مربا ، محصولات لبنی و دیگر موارد استفاده می شود.

-یکی از مهمترین کاربرد های بنزوات سدیم در صنایع نوشابه سازی می باشد ، این ماده به عنوان افزودنی نگهدارنده در نوشابه های گازدار به دليل اين كه به صورت سرد در ظروف پر مى شودند ، است . اما در آبمیوه ها چون به صورت گرم در ظروف ریخته می شود و به دليل واكنش هايى كه بنزوات سديم در حرارت انجام مى دهد، مصرف بنزوات سدیم غیر مجاز می باشد.

-سدیم بنزات به عنوان ماده نگهدارنده در داروها از جمله شربت سرفه ، و لوازم آرایشی و بهداشتی به کار می رود ، همچنین در دهان شویه های پایه الکلی و جلادهنده های فلزی نیز وجود دارد.

-در صنعت سدیم بنزوات در غلظت های پایین بخاطر کاهش تمایل به پوسیدگی و تمایل به کنده شدن، ‏‏رسوب دهی را کاهش داده و به عنوان عامل بازدارنده از خوردگی کاربرد دارد .