کربوکسی متیل سلولز

جهت استعلام قیمت و سفارش، تماس بگیرید:
کربوکسی متیل سلولز

صمغ سی ام سی CMC پودری سفید رنگ، بی بو و قابل حل در آب سرد و گرم می باشد که از دیواره سلولی گیاهان بویژه دانه کتان و چوب بدست می آید. کربوکسی متیل سلولز یک پلیمر آنیونی است که توانایی ایجاد تعلیق پایدار مواد در محلول را دارد و جهت غلظت بخشی، کنترل ویسکوزیته و چسبندگی و ایجاد استحکام، عامل انتشار، عامل نگهدارنده آب، حفظ حالت کلوئیدی، تثبیت کننده، امولسیون ساز و عامل تشکیل لایه در صنایع مختلف در سه گرید غذایی، صنعتی، دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کربوکسی متیل سلولز(CMC) یک استابیلایزر است که در آب به صورت محلول می باشد ولی درحلال های آلی نامحلول است. صمغ سی ام سی غذایی که ثعلب نیز نام دارد، در دمای آب جوش، آب سرد و حتی دماهای چندین درجه زیر صفر ( برای زمان مشخص و محدود ) پایدار می باشد . به جهتمقاومت CMC در برابر ذوب شدن از آن به عنوان یک افزودنی مفید در فرآوره های یخی و بستنی استفاده می گردد و همچنین به دلیل خاصیت غلظت‌دهندگی، امولسیون کنندگی، نگهدارنده و تثبیت‌کنندگی و جاذب آب بودن ، می‌تواند به جای ژلاتین و سایر صمغ ها استفاده شود که هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و هم طعم واقعی محصولات را حفظ میکند و ماندگاری ماده غذایی را بالا می‌برد ، در تولید انواع شیرینی، بیسکویت و کیک، کلوچه، آب‌نبات، انواع آبمیوه و نوشیدنی‌های مایع، محصولات لبنی و گوشتی، غذاهای منجمد، ماکارونی فوری، کنسروها و کمپوت های میوه کاربرد دارد.

کار برد کربوکسی متیل سلولزCMC:

CMC در بستنی ها باعث خواص قوام دهندگی و کشسانی و در بستنی یخی موجب کنترل بهم پیوستن کریستال های یخ و بهبود بافت و پایداری بستنی یخی می شود.

در صنایع لبنیات CMC باعث بهبود طعم شیر وایجاد بافت های مفید در پنیر می شود و همچنین از رسوب مواد در شیر ، ماست و … جلوگیری میکند.

در صنایع نوشیدنی CMC باعث بهبود طعم و قوام دهندگی آب میوه ها ، شربت ها ، کنسانتره ها، نوشیدنیهای فوری میکس شده میشود و از رسوب ذرات نوشیدنی جلوگیری میکند همچنین در نوشیدنیهای بدون شکر ثعلب جایگزین بافت از دست رفته شکر می باشد.

CMC در غذاهای منجمد و سوپ های آماده ، نودلها ، خمیرها و دونات باعث ایجاد بافت هموژن در خمیرهای منجمد و گسترش شبکه گلوتنیو همچینین کاهش چربی می شود و ماندگاری محصول را بالا می برد .

CMC در سس مایونز و کچاپ باعث افزایش ویسکوزیته و بهبود طعم می شود و در سس های کم چرب با ایجاد حالت خامه ای عامل کاهش چربی می باشد.

CMC در کیک و کلوچه و چیپس باعث کاهش جذب روغن ، افزایش مقاومتو ماندگاری و همچنین حفظ رطوبت می شود.

CMC برای پایدارکردن و محافظت از پروتئین‌ها به وی‍ژه پروتئین سبوس استفاده شود.

CMC به دلیل آب دوستی کاربرد وسیعی در قرص‌ های دارویی دارد.

CMC به دلیل توانایی که در حجم دهندگی ، غلظت دهندگی ، اتصال ، پراکنده سازی، معلق سازی، امولسیون سازی و پایدار کنندگی و جلادهندگی دارد در خمیردندان ، کرم‌ های دست ، شامپوها ، خمیر ریش‌ تراش کاربرد دارد.

کربوکسی متیل سلولز در صنایع مختلف از جمله صنایع حفاری و صنایع شوینده ، صنایع رنگ و رزین و چسب ، صنایع کاغذ و مقوا ، صنایع کاشی و سرامیک ، صنایع الکترود جوشکاری و آفت کش ها کاربرد دارد.