آسپارتام

جهت استعلام قیمت و سفارش، تماس بگیرید:
آسپارتام

آسپارتام Aspartame یک شیرین کننده مصنوعی غیر ساکاریدی پودری است که در سال ۱۹۶۵ به صورت کاملا اتفاقی در طی تحقیقات یک دانشمند آلمانی کشف، و در سال ۱۹۸۱توسط اداره غذا و داروی آمریکا (‏FDA‏) تایید شد و پس از آن از آسپارتام در نوشابه‌های گازدار رژیمی ، آدامس، شربت، سس و یا شیرینی بدون قند استفاده می کنند.‏
قدرت شیرین کنندگی آسپارتام170 تا 200 برابر شکر، 3/1 سوکرالوز ، 3/2 ساخارین و برابر با آسه سولفام می باشد و به عنوان یک جایگزین قند در مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود. معمولاً در صنعت اسپارتام را همراه با آسه سولفام پتاسیم acesulfame potassium استفاده میکنند تا طعمی مشابه شکر داشته باشد. اسپارتام ممکن است تحت شرایط دمای بالا یا pH بالا هیدرولیز شود ، این امر اسپارتام را به عنوان شیرین کننده پخت و محیط قلیایی ناخوشایند می کند .ترکیب اسپارتام با مالتو دکسترین مقاومت اسپارتام در مقابل حرارت را بهبود می بخشد.

کاربرد آسپارتام :

– در صنعت نوشیدنی مخلوط آسپارتام با یک شیرین کننده پایدار مانند ساخارین در آبمیوه ها ، شربت و نوشابه های رژیمی استفاده می شود.
– در صنایع نانوایی ، غلات ، پُرکننده‏ های کیک‏ ها ، محصولات قنادی ، ژله و کیک‏ های پنیر فریز شده به عنوان شیرین کننده مصنوعی استفاده می ‏شود و طعم ‏های میوه‏ ای را تشدید می ‏کند.
– در نوشیدنی های پودری مانند کافی میکس و پودبنگ های خشک و دسر های منجمد رژیمی کاربرد دارد.
– از آسپارتام در تولید آدامس ، دراژه ، آبنبات و بیسکوئیت های رژیمی استفاده می شود.
– در برخی از محصولات لبنی مانند شیرهای طعم دار رژیمی کاربرد دارد.
– در صنایع دارویی در تولید برخی داروها و شربت ها نیز کاربرد دارد.